Automatyka ARD-CZAT – nowy standard w elektroenergetyce kolejowej

Kiedy kilka lat temu inżynierowie z ELESTER-PKP zaprojektowali pierwszy system automatycznej regulacji dławika kompensacyjnego ARD-CZAT, nie było pewności czy nowa koncepcja zyska szersze uznanie. Teraz gdy pracuje już blisko 20 podstacji trakcyjnych z naszym systemem, a kolejne stacje elektroenergetyczne są w fazie projektowania, wiemy, że powtórnie staliśmy się pionierem wyznaczającym nowe standardy.

Zadaniem systemu ARD-CZAT jest regulacja dławika kompensacyjnego, pozwalającego na redukcję mocy biernej pojemnościowej. Zjawisko to jest charakterystyczne dla podstacji trakcyjnych zasilanych liniami kablowymi 110kV, gdzie nieodłącznie towarzyszą mu wysokie prowizje naliczane przez zakład energetyczne. Celem automatyki jest takie sterowanie pracą przełącznika zaczepów dławika kompensacyjnego, aby zapewniał on maksymalne ograniczenie opłat za energię bierną. System ARD oparty został na sterownikach CZAT7, będących sprawdzoną platformą dla wielu kolejowych systemów automatyki i sterowania.

Warto zaznaczyć, iż ELESTER-PKP za koncepcję automatyki ARD został doceniony, uzyskując nagrodę Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP im. Prof. Czesława Jaworskiego.

Czytaj także